الثلاثاء، 29 يونيو 2010

انا الشعب والشعب انا

انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا

انا المصري العنيد المصر

وانا المصير القاسي الصعب


انا التزوير ف الانتخابات

انا اللي زور واللي حور

واللي عاند واللي حجر

و رفض يبيع ضميره

عشان شوية قرشنات


انا الصرخة والاهات

انا الضحكة والكدبة

علي وش البهلونات


انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا


انا الصوت والسكات

انا الفزع والجزع

قدام البهوات

والبكوات والبشوات


انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا

انا النسمة علي شط النيل

وسحابة صافيه علي موجة بتميل

لمسه دافية من شاب نحيل

بتوعد بنت بوش بشوش..حلو..جميل

بتنطق..متخافيش..هعمل المستحيل

هحقق امانيكي..وهتعيشي ف هنا


انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا

انا الحركة ف الشوارع

وصوت الادان ف الجوامع

ودق العمل ف المصانع

رنة اجراس الكنايس

وتعليم بايظ ف المدارس


انا الزحمة ف اشارات المرور

وعشره جنيه متكرمشة

من سواق غلبان معزور


انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا

اعتصام واحتجاج وعذاب

علي رصيف مجلس ....

بيقول ببجاحة وتناحة

انا الشعب


انا اللحية والجلبية

والنية المستخبية

والفتوة الفضائية

والغنوة المتشخلعة

وجمهور..لبس البردعة


انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا

انا اللي عليت وبنيت

وغزيت واتغزيت

ف كتب التاريخ

انا الحاضر

اللي من غير ما يكبر

بيشيخ

انا الحرية ف الكلام

والكلام الحر

انا الحال اللي مش تمام

والوضع المر

انا اللي هزيت التاريخ

واللي هتهزأ ف التاريخ


لو سكت علي زمن المسخ

انا الشعب والشعب انا

انا مصر ومصر انا


كلماتي

مصطفي التلواني

لسان عايز قطعه

هناك تعليقان (2):

  1. اه والله هانتهزأ ف التاريخ
    يسلم قلمك
    وخد بالك من لسانك

    مع تحياتي
    رواء

    ردحذف
  2. جامده جدا ....اتمنى لك التوفيق :)

    ردحذف